tisdag 26 augusti 2014

Vilken kväll...

... vi hade igår! Härlig, rolig och så himla bra för Tyra. Jag tog friskvård på eftermiddagen och skyndade mig hem så jag och Tyra också kunde följa med och jaga en stund. Jaffa och Tage fick stanna hemma då de var hyfsat trötta efter nästan 12 timmar ute på en ö med sina "hussar". 

Härligt väder hade vi och när vi kom ut på ön så skulle vi börja med att grilla lite. Magnus och Danne gick och samlade ihop ved till grillningen och jag satt kvar med Tyra i vårt lilla gömsle. Plötsligt ser jag att det ligger fler vättar i vattnet än vad vi la ut, typ två extra som dessutom rörde sig alldeles för mycket... Jaha, vad gör man en sån här gång då? Får man ropa på skyttarna eller skrämmer man fåglarna då? Precis när jag satt och funderade på det så dök Magnus upp så jag ropade på honom och han sköt en av dem, en gräsand! Skickade Tyra men det är inte helt lätt för henne att veta vad hon ska hämta eftersom det är första gången med massa vättar ute i vattnet. Hon bärgade tre vättar innan hon hittade rätt och då gick det jättebra, finaste tjejen! Under kvällen så sköts det en gräsand till samt en kanadagås och det fixade hon också bra. Kanadagåsen var lite krånglig för henne efter att hon fick in den på land och skulle bära fram den till mig som stod en bit upp. Hon la den på backen men jag gjorde ingen grej av det utan gick ner och mötte upp henne istället. Hihi, den var ju nästan större än Tyra och det krävs lite teknik och erfarenhet innan de kommer på hur de ska bära en stor gås.  

Fokuserad liten tjej och så lugn och fin ;-)

Kvällens pippisar, stolt liten tjej!

På väg hem i båten efter en härlig kväll!
Här är en film på Tyra på väg in med gåsen men bortse från min hemska röst... Jag var som lite till mig och fick "peppa" henne hela vägen in då hon fortfarande var intresserad av vättarna som låg i vattnet ;-)


Vi var trötta hela flocken när vi kom hem och somnade gott. Nu sitter jag här hemma igen med en kopp kaffe och retar mig på att jag inte har semester så jag kunde följa med idag också. Magnus, Danne, Jaffa och Tage gav sig iväg ut igen för typ en timme sedan och jag tyckte inte det var någon idé att somna om.

1 kommentar: