lördag 29 oktober 2016

Tålamod!!!

Mitt största handikapp är ju att jag har så galet dåligt tålamod. Försöker lära mig det här med mörkerfotografering så igår när det äntligen var stjärnklart så tog jag med mig kameran och stativet ut på lägdan där det är helt mörkt och testade. Klart det inte fungerade, hur jag än micklade med inställningarna så ville inte ens kameran ta en bild så det är bara att konstatera att jag gör nåt fel... Blir förstås irriterad direkt, tog med mig grejerna in o googlade på tips i stället och inser att jag kommer inte lyckas på första försöket, troligen inte andra eller tredje heller - det är inte enkelt och det krävs många försök och exprimenterande innan man har bilden.

"För att komma igång och fotografera behöver du då självklart en kamera, systemkamera eller vanlig kompaktdigitalkamera spelar ingen roll så länge du kan ställa in bländare, slutartid och ISO. Något som sedan underlättar är att du har ett stativ för att undvika skakiga och suddiga bilder samt en fjärrutlösare för att även här slippa eventuella skakningar då du trycker på slutarknappen, och kanske det viktigaste av allt förutom kameran är att ha tålamod. "

När jag först läste detta så tänkte jag: "-Aaaaah,  en fjärrutlösare är nog lösningen på allt!" men så när jag skärpte till mig och läste en gång till så inser jag att just det där med tålamod är nog viktigare att fokusera på än att köpa massa pryttlar  ;-)

Kameran knäppte faktiskt en bild när jag riktade den mot huset där det fanns ljus men bilden blev kolsvart med två små gula prickar (fönstren). Med Lightroom som jag fått tips om så lyckades jag ljusa upp den så det syns vad det är. Tittar man jäääääkligt noga så kan man också ana två st stjärnor. Haha, en dålig bild men dock en bild -  ibland får man vara glad för det lilla :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar